Biserica Catolică şi teoria evoluţiei


 

 

De la publicarea cărţii „Originea speciilor” a lui Charles Darwin în anul 1959, atitudinea Bisericii Catolice faţă de teoria evoluţiei s-a schimbat treptat, deşi în prima sută de ani după lucrarea de cercetare nu s-a pronunţat asupra subiectului. 

În 1950, Papa Pius al XII-lea publica enciclica Humani Generis, referitoare la „câteva opinii false care ameninţă să submineze doctrina catolică”. În encliclică, Pius confirma că nu există niciun conflict intrinsec între creştinism şi teoria evoluţiei, atâta vreme cât creştinii recunosc că sufletul omenesc vine de la Dumnezeu.

Papa Ioan Paul al II-lea, mai apoi, în mesajul său din 1996, în faţa Academiei Pontificale de Ştiinţe, declara că „evoluţia este mai mult decât o ipoteză. Este într-adevăr remarcabil că această teorie a fost acceptată progresiv de către cercetători, ca urmare a unei serii de descoperiri din diferite domenii ale cunoaşterii. Convergenţa rezultatelor cercetărilor realizate independent, care nu a fost nici căutată şi nici forţată, este prin ea însăşi un argument semnificativ în favoarea acestei teorii”.

În 2002, cardinalul Ratzinger (Papa Benedict al XVI-lea) avea să aprobe tipărirea documentului Comuniune şi slujire, aprobat de Comisia Teologică Internaţională, în care apare următoarea descriere a evoluţiei: „Există o înţelegere generală …că primul organism a trăit pe această planetă în urmă cu 3,5-4 miliarde de ani. De atunci, s-a demonstrat că toate organismele care există pe pământ au un cod genetic comun. Informaţiile convergente din multe studii demonstrează clar că dezvoltarea şi diversificarea vieţii au avut loc şi cu ajutorul teoriei evoluţiei„.

Ulterior, Ratzinger a făcut un pas şi mai departe, afirmând: „În timp ce istoria originii umane este complexă şi poate fi revizuită, antropologia fizică şi biologia moleculară au demonstrat cu claritate că originea speciei umane este în Africa, în urmă cu 150.000 de ani”.

În prezent poziţia neoficială a Bisericii, reflectată în declaraţiile ultimilor pontifi, este un model de evoluţionism teist, cunoscută şi sub numele de creaţionism evoluţionist. Aceasta afirmă că descoperirile ştiinţifice referitoare la evoluţie şi credinţa nu se află în conflict.

 

sursă: http://www.semneletimpului.ro

 

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s