Imaginea familiei într-o evocare a Pr. Wilhelm Dancă


 

wilhelm

 

Pr. Wilhelm Dancă, decan al Facultăţii de Teologie Catolică din Bucureşti şi membru al Academiei Române, într-un interviu acordat ziaristei Cristiana Bortaş (Ziarul de Roman), se destăinuia:

Familia aș prezenta-o cu ajutorul imaginii unității. Seara, în jurul mesei sau duminica, după masă, sărbătorind odihna Domnului, fiecare în felul lui, copiii jucându-se, cei mari discutând și făcând planuri, sunt două expresii ale unității trăite în familia mea. Mediul familial se bucura și el de o anumită unitate, dar se manifesta altfel: prin simpatie, zâmbete, solidaritate efectivă la necaz. La evenimentele mari – nunți sau înmormântări – vedeam și eu că suntem mulți și îmi plăcea asta. Cu ocazia unei înmormântări în familie am constatat că aveam vreo 150 de rude apropiate: unchi, veri, nepoți. Unele dintre rude, o bunică și o mătușă au trăit destul de mult, au trecut de vârsta de o sută de ani. Am o mătușă care trăiește în Tămășeni; de curând a împlinit 96 de ani de viață. Aveam prieteni doar niște verișori. Nu aveam posibilitatea să ies în afara casei, familiei, pentru că părinții mei erau atenți la calitatea morală a prietenilor. Satul era viu, cu bune și rele, dar dinamic și, oarecum, unit în jurul binelui, demnității și adevărului. Mă bucuram din toată inima de reușita intelectuală sau morală a cuiva din sat.  Când auzeam că cineva a intrat la liceu sau facultate, mi se părea o victorie nemaipomenită, iar respectivele persoane deveneau în ochii vrednice de cel mai profund respect. Păstorite de un preot vrednic, părintele Petru Ciocan, familia și satul în care m-am născut au văzut mereu direcția în care trebuiau să se îndrepte.

După „marea migraţie” a românilor în Vest – un efect al globalizării de care nu (mai) putem fugi – tradiţionala imagine a satului liniştit şi uitat de lume s-a cam destrămat. Să sperăm că oamenii nu vor uita de tot „direcţia” despre care vorbea părintele Wilhelm, care nu-i altceva decât rodul unei viziuni spirituale a lumii în care trăim.

 

Lasă un răspuns

