Filosoful D. Zimmerman: despre şansa supravieţuirii după moarte


 

E posibil să supravieţuim după moarte şi, dacă da, doar cu SUFLETUL sau şi cu TRUPUL?

Eu cred că firea [natura] noastră este un MISTER profund, profund de tot. Şi, până şi la acei filosofi care nu sunt credincioşi – dacă e să ne referim la cei ce ocupă de metafizica fiinţei umane – există o varietate surprinzătoare de opinii în legătură cu natura persoanelor.

Să fim, oare, doar materie, formaţi din acea chestie fizică ce se găseşte şi-n lucrurile neînsufleţite? Ori persistăm datorită sclipirilor cadenţate ale particulelor ce ne compun? Una după alta…

Eu cred că natura PERSOANELOR este cu adevărat MISTERIOASĂ … şi nu văd de ce aş pune la îndoială ceea ce eu consider a fi doctrina tradiţională a majorităţii creştinilor, şi anume că fiinţele umane nu sunt compuse doar din componente fizice … mai e şi ALTCEVA. Ceva ce interacţionează cu creierele noastre, ceva ce în principiu ar putea continua să existe. Şi NU am motive să cred că acel CEVA este NEMURITOR în mod NATURAL.

Mi-ar plăcea ca SUFLETUL – dacă e să folosim terminologia tradiţională – este o parte a naturii, în sensul că este consecinţa firească a unei realităţi destul de complexe, CREIERUL UMAN, care îşi desfăşoară activitatea aşa cum trebuie. Desigur, şi animalele sunt însufleţite.

Însă nu-mi place expresia „AM un suflet”, ca şi cum eu aş fi ceva, iar  sufletul altceva, ceva care mă însoţeşte oriunde îmi îndrept paşii. Dacă sufletul meu este cel ce îmi permite să gândesc, dacă-i acel CEVA ce percepe lumea, adică are aşa-numitele „QUALIA”, are un câmp experienţial, fenomenic, de care eu sunt conştient acum, deci dacă-i subiectul acestora, ei bine, aş fi EU ÎNSUMI. Eu aş fi acel ceva. Şi sunt strâns legat de acest trup, am nevoie de el în tot ceea ce fac, pentru orice gând.

Însă sunt o entitate ce gândeşte şi, dacă această realitate gânditoare este o entitate imaterială, ei bine, înseamnă că aşa şi SUNT.

Aşadar, poate acea REALITATE să supravieţuiască după ce MURIM ? Dacă-i acel tip de realitate în mod natural generată de creiere, în acest caz modul său firesc de a fi este acela de a fi UNIT cu ORGANISMUL VIU. Şi, în cazul în care ar putea supravieţui, cred că ar supravieţui printr-un MIRACOL. Probabil că NU AR PUTEA SUBZISTA ÎN MOD NATURAL, ci ar trebui menţinut în existenţă de DUMNEZEU. Iar această ipostază ar fi oarecum nefirească, o adevărată mutilare, motiv pentru care doctrina ÎNVIERII este centrală pentru CREŞTINISM.

Dacă aste-i situaţia sufletelor, este firesc să presupunem că DUMNEZEU va înzestra SUFLETUL cu un TRUP. Într-un fel ar trebui să fie ACEST TRUP. Ei bine, ce poate să însemne asta e GREU DE SPUS … căci acest trup este destinat pieirii, destrămării, DESCOMPUNERII. Aşadar, cum ar putea fi adus ÎNAPOI ?

Ei bine, dacă componentele s-ar afla prin preajmă – atunci când toate vor fi reînnoite și reabilitate – DUMNEZEU le va aduna și le va reasambla… ceea ce, în opinia mea, probabil că ar trebui să se întâmple, căci aşa ar fi vorba, fireşte, de [unul și] acelaşi TRUP.

Va fi, oare, chiar aşa? Ei bine, n-aş putea să ştiu … Iar dacă cineva s-ar afla chiar în mijlocul unei explozii nucleare, ar mai rămâne, oare, vreo părticică din el? Desigur, identitatea precisă a părţilor nu este importantă, din moment ce încontinuu acumulăm şi pierdem părţi [materiale].

Nu-i exclus să fie vorba de ceva mult mai MISTERIOS. De exemplu, când murim e posibil ca acestui organism [încă] viu să-i fie dată capacitatea de a genera un SUCCESOR propriu, altundeva ori într-o altă dimensiune temporală, în VIITORUL îndepărtat.

Ei bine, Paul, Sf. Ap. Paul, îi DERÂDE pe cei care [îşi] pun întrebări prea complicate, ca ACESTEA.

Aşadar eu cred că nu ne putem aştepta să ştim mai mult decât ne este DAT [să ştim].

Dean Zimmerman, filosof creştin şi keybordist în formaţia „Jigs and the Pigs”
Traducere: Adrian Măgdici

 

 

Comments
One Response to “Filosoful D. Zimmerman: despre şansa supravieţuirii după moarte”

Lasă un răspuns

